Afschaffing tijdelijke huurcontracten uitgesteld

19 april 2023

De Tweede Kamer heeft dinsdag de stemming over het verbod op tijdelijke huurcontracten uitgesteld. Omdat het CDA en de VVD op het laatste moment nog twee wijzigingsvoorstellen indienden, wil de Kamer eerst verder in debat hierover.

In aanloop naar de stemming over het verbod op tijdelijke huurcontracten boden studenten samen met de Woonbond het Wooncrisiskwartet aan Kamerleden aan. Foto: Laura Siliquini ©

Al in september 2022 is het initiatiefwetsvoorstel van PvdA en CU ingediend. Hierin stellen zij voor om vaste huurcontracten en daarmee woonzekerheid weer de norm te maken. Er lijkt zicht op een Kamermeerderheid die dit steunt, maar vorige week donderdag kwamen CDA en VVD plotseling met twee wijzigingsvoorstellen. Daarmee frustreren zij de initiatiefwet.

Gezamenlijke reactie tegen aantasting huurbescherming

CDA en VVD willen het voor particuliere beleggers met één pand mogelijk maken om het huurcontract te ontbinden wanneer ze de woning willen verkopen. Een forse aantasting van de huurbescherming. In een gezamenlijke reactie heeft de Woonbond samen met gemeenten, studenten, corporaties, maatschappelijke opvangorganisaties en studentenhuisvesters zijn zorgen hierover geuit.

Verzet tegen woononzekerheid

Sinds 2016 kunnen verhuurders ‘gewone’ tijdelijke huurcontracten inzetten, dankzij de Wet doorstroming huurmarkt. De Woonbond heeft zich hier vanaf het begin tegen verzet. In aanloop naar de stemming over het verbod op tijdelijke huurcontracten heeft de Woonbond samen met studenten in februari het Wooncrisiskwartet aangeboden aan Kamerleden, met de oproep om voor het verbod te stemmen.